ANALISIS MINAT MAHASISWA DALAM MENGGUNAKAN MOBILE BANKING
Keywords:
Interest, Mobile BankingAbstract
This research is motivated by the existence of mobile banking services provided by banks to the customers to enable transactions through smartphones. This study aims to determine the effect of convenience, benefits and trust in the interests of students of IAIN Padangsidimpuan using mobile banking. This research is a quantitative research. The data source used is primary data. The data collection technique used was a questionnaire with a sample of 93 people. Data processing using SPSS 23. The analysis technique used is validity test, reliability test, normality test, classic assumption test, multiple linear regression analysis, coefficient of determination and hypothesis testing. The results of the research partially showed that there was an effect of convenience, benefits and trust in the interests of IAIN Padangsidimpuan students using mobile banking. And simultaneously the ease, benefit and trust variables have an influence on the students' interest in IAIN Padangsidimpuan using mobile banking.
References
A. Kadir. Pengenalan Sistem Informasi. Yogyakarta: Andi, 2003.
Arikunto, Suharsimi. Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta, 2003.
Davis, Fred D. “Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology.” MIS quarterly, 1989, 319–40.
Djaali. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara, 2012.
Fadlan, Abi. “Pengaruh Persepsi Kemudahan Dan Persepsi Kegunaan Terhadap Penggunaan Mobile Banking (Studi Pada Mahasiswa Pengguna Mobile Banking Universitas Brawijaya).” Sarjana, Universitas Brawijaya, 2018. http://repository.ub.ac.id/165788/.
H. C. Withhrington. Psikologi pendidikan. Jakarta: PT. Rineka Cipta, 1999.
Istiarni, Panggih Rizki Dwi, dan P. Basuki Hadiprajitno. “Analisis pengaruh persepsi manfaat, kemudahan penggunaan dan kredibilitas terhadap minat penggunaan berulang internet banking dengan sikap penggunaan sebagai variabel intervening (studi empiris: nasabah layanan internet banking di Indonesia).” PhD Thesis, Fakultas Ekonomika dan Bisnis, 2014.
Jogiyanto. Pengenalan Teknologi Informasi. Yogyakarta: Andi, 2007.
Kominfo, PDSI. “Indonesia Raksasa Teknologi Digital Asia.” Website Resmi Kementerian Komunikasi dan Informatika RI. Diakses 9 Februari 2021. http:///content/detail/6095/indonesia-raksasa-teknologi-digital-asia/0/sorotan_media.
Kotler, Philip. Manajemen Pemasaran di Indonesia. Jakarta: Salemba Empat, 1999.
Kurniawati, Hanif Astika, Alfi Arif, dan Wahyu Agus Winarno. “Analisis minat penggunaan mobile banking dengan pendekatan Technology Acceptance Model (TAM) yang telah dimodifikasi.” E-Journal Ekonomi Bisnis Dan Akuntansi 4, no. 1 (2017): 24–29.
M Maulino, Anton, dan dkk. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka, 1999.
“MEF: Penggunaan Mobile Banking Capai 80% Di Indonesia, Isu Kepercayaan Menjadi Masalah Terbesar | Dailysocial.” Diakses 9 Februari 2021. https://dailysocial.id/post/mobile-banking-indonesia.
Nurastuti, Wiji. Teknologi Perbankan. Yogyakarta: Graha Ilmu, 2011.
“Pengguna e-Banking Meningkat Tajam.” Diakses 9 Februari 2021. https://ekbis.sindonews.com/berita/1172393/178/pengguna-e-banking-meningkat-tajam.
P.Robbins, Stephen, dan Timothy A. Judge. Perilaku Organisasi. Jakarta: Selemba Empat, 2008.
Rahmad, Andri Daisy, Endang Siti Astuti, dan Ryadi Riyadi. “Pengaruh Kemudahan terhadap Kepercayaan dan Penggunaan SMS Banking (Studi Pada Mahasiswa Jurusan Administrasi Bisnis Universitas Brawijaya).” Jurnal Administrasi Bisnis 43, no. 1 (2 September 2017): 36–43.
Sugara, Anang, dan Rizki Yudhi Dewantara. “Analisis Kepercayaan dan Kepuasan terhadap Penggunaan Sistem Transaksi Jual Beli Online (Studi Pada Konsumen ‘Z’).” Jurnal Administrasi Bisnis 52, no. 1 (11 Februari 2017): 8–15.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ihdi Aini, Windari, Rinal Wahyu Lubis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.